論文

基本情報

氏名 福丸 奈津子
氏名(カナ) フクマル ナツコ
氏名(英語) FUKUMARU NATSUKO
所属 短期大学部 幼児保育学科
職名 准教授

題名

学習に遅れがある小学5年児童の行動と支援の事例-ワーキングメモリプロフィールの異なる児童に焦点を当ててー

単著・共著の別

 

著者

福丸奈津子
湯澤正通

担当区分

概要

The current study examined the cases of four 5th-grade students with learning difficulties studying at an elementary school. All of the children in the class underwent tests of working memory, and performance was lowest among four children with learning difficulties. Although the difficulties exhibited by these children differed in terms of their working memory profiles, they showed common behavioral features, each being unable to understand lengthy instructions or Japanese sentences or cope with complex arithmetic problems. For 1 year the teacher provided the children with a series of support methods, in which the children could gradually learn the material, step by step. The amount of information provided to the children was controlled, so that they could manage the information more effectively. The children generally showed positive responses to this supported learning. This study describes the behavior of the children, and discusses the effects of supported learning.本研究はJSPS科研費JP25380879の助成を受けたものである。

発表雑誌等の名称

広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部

出版者

広島大学大学院教育学研究科

65

65

開始ページ

129

終了ページ

138

発行又は発表の年月

2016-10

査読の有無

無し

招待の有無

無し

記述言語

日本語

掲載種別

 

国際・国内誌

 

国際共著

 

ISSN

 

eISSN

 

DOI

10.15027/41657

Cinii Articles ID

 

Cinii Books ID

 

Pubmed ID

 

PubMed Central 記事ID

 

形式

無償ダウンロード

JGlobalID

 

arXiv ID

 

ORCIDのPut Code

 

DBLP ID